חיפוש

כמה אלכוהול מותר לשתות ולנהוג

האם יש דבר כזה כמות אלכוהול אסורה?

צריך לזכור שאלכוהול משפיע על כל אדם באופן שונה. השפעת האלכוהול, שממנה נגזרת הגדרת השכרות, תלויה במשתנים רבים – גובה, מין, משקל, חילוף חומרים ועוד. לכן, לא ניתן לקבוע באופן אוניברסלי בכמה אלכוהול עובר הגבול.

החוק מגדיר את כמות האלכוהול שבמידה והיא נמצאת בגופו של אדם הוא מוגדר שיכור. מותר לנהוג כל עוד רמת האלכוהול בדם היא עד 0.05%. המשמעות היא שעבור אנשים רזים ונמוכים מותר להם לשתות בערך כוס משקה אחת שעה לפני הנהיגה, לעומת זאת אנשים עם מבנה גוף מפותח יותר יכולים לשתות שתי מנות וכולי.

בנוסף, כדאי לזכור שלנהגים חדשים וצעירים אסור לשתות בכלל, דבר שמתבטא למעשה ביותר מעשרה מיליגרם אלכוהול על כל מאה מ"ל דם או בבדיקת ינשוף מעל חמישים מיקרוגרם. בדומה לנהגים חדשים וצעירים האיסור תקף גם כלפי נהגי רכב ציבורי ונהגי רכב משא כבד (מעל שלושה וחצי טונות).

 

מה קורה במידה ונהג נתפש עם כמות הגבוהה מן המותרת של אלכוהול?

במידה ולאחר ששוטרים עיכבו את הנהג ומצאו כי בבדיקת הינשוף (בדיקת אוויר נשוף), הנהג צרך יותר אלכוהול מן המותר, נהיגתו תוחשב כנהיגה בשכרות.

העונש על נהיגה בשכרות, לפי סעיף שלושים ותשע א' לפקודת התעבורה הוא שלילת רישיון של שנתיים (לעבירה ראשונה), שלילה של ארבע שנים (לעבירה שנייה) אך לבית המשפט ישנו מרחב להקטין את העונש במידה וישנן נסיבות מיוחדות.

על מנת להימנע ממצבים של נהיגה בשכרות, בדיוק משום שהאלכוהול משפיע על כל אדם אחרת ואין דרך סובייקטיבית, לרוב, להעריך האם הנהג מוגדר, באופן חוקי שיכור או לא, לקחת מרווחי ביטחון מספיקים. למשל לחכות מספיק זמן לאחר ששותים (לגוף ישנו קצב בו הוא מפרק את האלכוהול מן הדם), לשתות יחסית מעט ביחס לגודל הגוף וכולי.

כדאי לזכור שלמשטרה ישנה מדיניות אכיפה שהיא מעל הרף שקבוע בחוק. כלומר, על אף שהחוק קובע שנהג צעיר שבבדיקה נמצא שיש לו מעל חמישים מיקרוגרם נהג בשכרות, המדיניות המשטרתית היא לעכב נהגים רק אם נמצא באוויר הנשוף מעל מאה מיקרוגרם.

המשמעות של מדיניות זו היא ששוטר לא יכול לעכב נהג במידה ותוצאת הבדיקה נמוכה ממאה מיקרוגרם, זאת משום שהוא כבול להוראות המדיניות המשטרתית.

 

התמודדות עם חריגה מכמות האלכוהול המותרת

במידה ובכל זאת במידה ואדם מגיע לסיטואציה בה הוא מואשם בנהיגה בשכרות מומלץ להיוועץ במומחה עורך דין תעבורה עקראווי, שהוא בעל ניסיון ארוך שנים בהתמודדות עם מקרים דומים. כאשר מדובר על תיקי נהיגה בשכרות דרוש עורך דין שעובד בדקדקנות בכדי למצוא פגמים, גדולים ככל שניתן בהתנהלות המשטרתית בעובדות המקרה.

במידה ואתה / את מעוניינים לקרוא עוד על עבירת הנהיגה בשכרות – מידע נוסף מופיע כאן.

 

פטיש חום בית המשפט

אולי תאהבו גם את