חיפוש

כרטיס אשראי חכם – מהו, איך נעשה תשלום חכם ומה לגבי קוד סודי

כרטיסי האשראי הפכו זה מכבר לקטר המוביל את נושא התשלומים במידית ישראל ובעולם כולו. כבר לפני כמה עשורים קנתה לה שביתה ההבנה שהכרטיס חוסך הרבה כאב ראש, מקטין את השימוש במזומנים ויכול לסייע בתכנון נכון של התקציב המשפחתי. עם זאת, כרטיסי האשראי במתכונת המוכרת לנו כיום נושאים בחובם גם מידה לא קטנה של בעייתיות, שלא לומר סיכון לא קטן. גניבה של כרטיס אשראי מאפשרת לגנבים לבצע עסקאות בכרטיס, עד למגבלת המסגרת שלו או לחילופין עד שבעל הכרטיס שם לב לגניבה ומדווח עליה לחברת האשראי. אף שבמרבית המקרים החברות הללו מחזירות את הכסף הגנוב ללקוחות, מדובר עדיין בפרוצדורה לא פשוטה. מהו כרטיס חכם ומה המשמעויות שלו לתהליך רכישה מאובטח? איך נעשה תשלום בכרטיס מאובטח ומה המשמעות של הקוד הסודי בתהליך? הנושא הזה חשוב, וכדאי מאד להבין את המשמעויות שלו.

 

מהו כרטיס אשראי חכם

כרטיס אשראי חכם הוא כרטיס שמעבר לפס המגנטי המאפיין אותו והמכיל את כל פרטי האשראי של בעל הכרטיס, הוא מכיל גם שבב ייחודי המהווה סוג נוסף של ביטחון. אם לבעל העסק הגובה תשלומים באמצעות אשראי יש מכשיר התואם לתקן EMV המקובל במרבית המדינות המתוקנות בעולם, אזי כל מי שמבצע רכישה אצלו יחויב, בנוסף להעברת הכרטיס, גם להקיש קוד אבטחה סודי. קוד האבטחה הזה מורכב מארבע ספרות והוא למעשה הקוד המשמש את בעל הכרטיס גם למשיכת כספים במכשירי הכספומט, בין אם בארץ ובין אם במקומות אחרים בעולם.

 

כרטיס אשראי

 

תשלום מאובטח ומשמעות הקוד הסודי

המשמעות המיידית של הצורך להשתמש בקוד אבטחה נוסף, היא שגם אם הצליח מאן דהו לגנוב את הכרטיס, הוא לא יועל לבצע באמצעותו שום פעולה משמעותית. זאת, כיון שאין ברשותו את קוד האבטחה. מנגד, בעלי עסקים לא יהיו מחויבים לזהות כל לקוח המגיע אליהם, כיוון שקוד האבטחה מהווה נתון מספיק לאישור העסקה. הכרטיסים החכמים שחברות האשראי מנפיקות בימים אלה לכל מחזיקי הכרטיסים, מכילים בדרך כלל את השבב החכם. הדבר נעשה כהכנה למצב החדש, שבו בתוך זמן קצר לא תהיה אפשרות לשלם באמצעות כרטיס אשראי רגיל בישראל.

כאמור, תשלום מאובטח באמצעות כרטיס האשראי החדש מתבצע בדרך הרגילה, קרי באמצעות "גיהוץ" של כרטיס האשראי במכשיר הסליקה. זאת, בדומה למה שהיה נהוג עד עתה. אבל לאחר העברת הכרטיס, יידרש האוחז בו גם להקליד את הקוד הסודי שלו על מנת להשלים את העסקה. בלי הקוד, לא יתאפשר למעשה לסיים את ביצוע העסקה, גם אם האוחז בכרטיס הציג מסמכי זיהוי המוכיחים שהוא בעל הכרטיס. במקביל, הפכו חברות האשראי השונות את האפשרות לקבלת קוד סודי או שינוי הקוד הקיים לזמינה וקלה, מה שמאפשר לבעל הכרטיס לשנות את הקוד במהירות ולעיתים קרובות מאד.

אולי תאהבו גם את